20 カタバーン王国、ハドラマウト王国およびヒムヤル王国

Kingdom of Qataban, Kingdom of Hadramawt and Kingdom of Himyar

目次(Index)

はじめに

Introduction

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カタバーン王国

Kingdom of Qataban

カタバーン王国の中心は首都ティムナが北の端にある涸れ谷バイハーン及びその直ぐ西の涸れ谷ハーリブです。最古の言及はシバ碑文であり、生来のカタバーン碑文は紀元前 4 世紀より前にあったと思えません。ティムナは火事によって破壊され、陶器片証拠はそれが紀元 1 世紀頃と示唆しています。しかし、碑文証拠は少なくとも第 2 世紀の終わりまで王国の存続した事を示しているので、時期は確定出来ていません。シバ王国早期にアウサーン王国が前述の様に敗北したので、カタバーンはアウサーン支配からシバ王によって解放されました。幾つかの時期にカタバーン自身は シバに似た同盟を築いていて、比較的遅い時代に臣下達は支配者をカタバーン王と呼んでいましたが、支配者自身はムッカリブと称していました。ヘレニズム時代の学者エラトステネスが「この部族は紅海とアデン湾の両方の海まで領域が広がっていた」と述べていますので、半島南西部に何らかの存在があったのでしょう。

The heart of Kingdom of Qataban (4th C BC~AD200) is the Wadi Bayhan and Wadi Harib. Its capital Timna (تمنع) was located at the northern end of the Wadi Bayhan. The Wadi Harib is just to the west of this wadi. The earliest mention about this kingdom is in the Sheba inscription, and it is unlikely that the original Qataban inscription predates the 4th century BC. Timna was destroyed by fire, and the evidence of pottery fragments suggests it was around the 1st century AD. However, the inscription evidence indicates that this kingdom survived until at least the end of the 2nd century, but its date cannot be determined. With the defeat of the Kingdom of Awsan (8~7th century BC) as mentioned earlier in the Sheba Kingdom, the Qatabanians were freed by King Sheba from Awsan rule. At some point the Qatabanians themselves formed an alliance similar to Shiva’s, and in relatively later times his subjects called the ruler King of the Qataban, while the ruler himself called him Mukarrib. As the Hellenistic scholar Eratosthenes said, “This tribe extended its territory to the seas of both the Red Sea and Gulf of Aden,” so there must have been some existence in the southwestern peninsula.

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ハドラマウト王国

Kingdom of Hadramawt

ハドラマウト王国の碑文は、数では シバ王国、マイーン王国、または カタバーン王国よりも少ないですが、ハドラマウト王国は恐らくそれら全ての中で最も裕福でした。ハドラマウトおよびその東のサカル地域(現ズファール)はアラビア半島で気候条件が乳香生産を可能にする唯一の場所です。紀元1世紀にプリニウスは「農産物全体はサイハド沙漠の東縁にある首都シャブワに集められ、地中海やメソポタミアに乳香を運ぶ隊商に譲渡される前にそこで課税される」と記述しています。また、ハドラマウトは海によって運ばれて来るインドの商品の中継拠点で、そこから陸送に移されました。隊商交易は紀元1世紀からバーブ・エル=マンデブ海峡を通ってインド洋へ直接航海し始めた紅海交易とある程度競争する可能性がありました。それにも拘らず、紀元 230年頃にハドラマウトの王は交易路の両端と成るインドとパルミラ(タドムル)からの使節団の訪問を受けています。シャブワで1975 年に始まったフランスの考古学的作業は、目に見える寺院の遺跡に隣接する場所で他の古代イエメン遺跡よりも大きいな城壁に囲まれた町を発掘しました。寺院とは町の反対側にある宮殿は、考古学的物証によると本当に壮大な建物でした。ハドラマウトの主な港はビイル・アリー湾のカニーであり、サカル(ズファール)地方カマール湾のサムハル(現ハウル・ラウリ)にもキリスト教時代への変わり目(紀元の初年)の頃に設立された集落を持っていました。(カマール湾とは、ドファール県の涸れ谷ダルバットの河口域です。)

The inscriptions of the Kingdom of Hadramawt (8th C. BC~ AD 300) are fewer in number than those of the Kingdom of Sheba, as well as the Kingdom of Ma’in, or the Kingdom of Qataban. However, the Kingdom of Hadramawt was probably the richest of all. Hadramawt and Sa’kal region (present Dhofar (ظفار)) to its east are the only places on the Arabian Peninsula where the climatic conditions allow the frankincense production. In the 1st century AD, Pliny the Elder (23~79 AD) wrote as follows;
“The whole agricultural products were collected in the capital Shabwa (شبوة), on the eastern edge of the Sayhad Desert. And they were taxed there before being transferred to caravans that carry frankincense to the Mediterranean Sea and Mesopotamia.”
Hadramawt was also a transit point for the Indian goods carried by sea, from which they were transported by land. The caravan trade could compete to some extent with the Red Sea trade. Its trade ships began to sail directly into the Indian Ocean through the Bab el Mandeb (المندب باب) strait from the 1st century AD. Nevertheless, around 230 AD, the king of Hadramawt was visited by the both envoys from India and Palmyra (Tadmor (تدمر)), which formed both ends of the trade route. French archaeological work, which began in 1975 in Shabwa, excavated a walled town adjacent to the visible ruins of a temple. It is larger than any of the other ancient Yemeni ruins. The palace, on the other side of town from the temple, is a truly magnificent building according to the archaeological evidences. The main port of Hadramawt was Qani (Cana) in the Bay of Bi’r ʿAlī (بئر علي), and there was also a settlement in Samhar (present Khawr Rawr (Khor Rori)) of the Gulf of Kamar. (This Gulf is the Mouth of the Wadi Darbat in the Dhofar Governorate.) They were established around the turn of the Christian era (the first year of the AD).

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ヒムヤル王国

Kingdom of Himyar

ヒムヤルは、「Hmyr」と碑文に刻まれ、ギリシア人の航海記(ペリプルス)に「ホメーリタイ」と記載されている部族名のアラビア語表現です。ヒムヤル王国は紀元前2世紀末頃にアラビア半島南西部を占拠し、アデンとタイズ自動車道沿いの現在のヤリームの南東14~15キロに首都ザファールを置いていました。ヒムヤルが歴史上最初に現われたのは、紀元1 世紀後半にプリニウスが記述した「博物誌」で、その後まもなく「エリュトゥラー海案内記」として学者の間で知られているギリシア文書が「二つの国家、ヒムヤル王国とシバ王国の王」に言及していました。紀元2、3世紀にはシバ王国先住民支配者とヒムヤル支配者の間の戦争の段階であり、王の命名方法は混乱していて、いまだに議論されています。それでも「シバの王」とは同時に「シバおよびライダーン(ザファール)の王」でした。シバ族支配者は現実的でなくても長いタイトルの命名を主張する傾向があった上に、ヒムヤル王国では紀元300年以前の元々のヒムヤル領地には碑文やその他の記念碑は無く、紀元 6 世紀まで碑文記録の為にシバ言語を使用していて、シバの命名方法に従っていた様です。

Himyar is an Arabic expression of the tribe name inscribed on the inscription “Hmyr” and described as “Homeritai” in the Greek Voyage Chronicles (Peripurus). The Kingdom of Himyar occupied the southwestern Arabian Peninsula around the end of the 2nd century BC and located its capital, Zafar (ظفار). Zafar was located14 to 15 kilometers southeast of present-day Yarim (يريم) along the Aden and Taiz motorways. Himyar first appeared in “Pliny Natural History” in the second half of the 1st century AD. And shortly thereafter a Greek document known among scholars as the ” Periplus Maris Erythraei ” referred to “the kings of the two nations, the kingdoms of Himjar and the kingdom of Sheba.” In the 2nd and 3rd centuries AD, it was the stage of wars between the indigenous rulers of the Kingdom of Sheba and the rulers of Himyar, therefore the naming (titulature) of the kings were confusing and have still been debated. The King of Sheba was also “the King of Sheba and Rayda (ريدان) (Zafar).” The Sheba rulers tended to insist on long-term title naming even if it was not realistic. In the Kingdom of Himyar, there were no inscriptions or other monuments in the original Himyar provinces prior to 300 AD, and it seems that the Sheba a language was used for inscription records until the 6th century AD, following the Sheba naming method.

紀元2、3 世紀にシバ王国、ヒムヤル・シバ王国およびヒムヤル王国の支配者は、中央アラビアのベドウインの傭兵を雇って既に争っていました。紀元3 世紀最後の十年にシャンマル・ヤルアシュがシバ王国とハドラマウト王国両方の独立した存在を終わらせました。そしてカタバーン王国は政治地図から既に無くなっていたので、イエメンの全体がその支配の下で統一され、クテシフォンのサーサーン朝宮廷に外交使節団を派遣する程の勢力を得ていました。シャンマル・ヤルアシュおよびその後のヒムヤル王国支配者は「シバとライダーンおよびハドラマウトと ヤムナト(イエメン南部)の王」と称しました。この称号はトゥバーバアと云う尊称で呼ばれ、イスラーム時代以前数世紀間におけるイエメン全ての記念碑に適用されていました。この事が示唆している様にヒムヤル王国がイエメン全体を支配し、ビザンチン帝国およびペルシア帝国に加えて中東における権力の三番目の中心でした。

In the 2nd and 3rd centuries AD, the rulers of the Kingdoms of Sheba, Himyar Sheba, and Himyar were already fighting by hiring mercenaries from Bedouin in central Arabia. In the last decade of the 3rd century AD, Shammar Yahri’sh (يرعش شَمَّر) ended the independent existence of both the Kingdoms of Sheba and Hadramawt. And since the Kingdom of Qataban was already missing from the political map, the whole of Yemen was unified under its rule, giving it enough power to send diplomatic missions to the Sasanian court in Ctesiphon (قطيسفون). Shammar Yahri’sh and the later rulers of Himyar proclaimed themselves “Kings of Sheba, Raydan, Hadramawt and Yamnat. (Yamnat was the southern Yemen)” This title was called Tababi’ah (تبابعة) and was applied to all monuments in Yemen in the centuries before the Islamic era. As this suggests, the Kingdom of Himyar ruled all of Yemen and was the third center of power in the Middle East, in addition to the Byzantine and Persian Empires.

また、ヒムヤル王国は多神教信仰を拒絶し、ラフマンと呼ばれる「慈悲深い天と地の主」のみを信仰する一神教に固執していました。その一方で325年にアビシニアのアクスム王国がキリスト教に改宗しました。アクスム王国は2、3世紀に一時シバ王国とヒムヤル・シバ王国の支配者の座を占め、当時もティハーマやナジュラーンを確保していて、部族間闘争を利用して布教とイエメンでの勢力復活を目指していました。これを支援してか、354年にビザンチン帝国はヒムヤル王国にキリスト教に改宗させる為に使節を派遣しています。しかし、390年には半世紀に渡ってヒムヤル王国を治めたトゥバーバアのアブー・カリバ・アサドがユダヤ教に改宗しました。アサド王はユダヤ教徒を支援する為にヤスリブに騎乗遠征し、425年にはキンダ族首長アーキル・ムラール・ビン・アムルを半島北部の封建君主に任じ、さらにラフム朝と対峙する為に中央アラビアやナジュドへの軍事遠征を率いました。445年にアサド王が亡くなると、敵意に満ちた内部争いによって宗教対立やアクスム王国の干渉の道を開きました。同じ頃にマアリブ・ダムの決壊も起きてヒムヤル王国は急速に衰えました。アクスム王国の支援を受けたキリスト教徒マアディ・カリブ・ヤフールがこの混乱を一応は収拾し、ラフム朝に対する遠征を行うまでにはなりましたが、521年頃にその死によって再び分裂して終いました。

The Kingdom of Himyar also rejected polytheistic beliefs and adhered to a monotheistic religion called Rahman (رحمن), which worshipped only “the benevolent Lord of heaven and earth. In 325, the Kingdom of Aksum (Axum) (c.100~c.940) in Abyssinia converted to Christianity. The Kingdom of Aksum briefly held the position of ruler of the Kingdoms of Sheba and Himyar Sheba in the 2nd and 3rd centuries, and at that time it still held Tihama and Najran, aiming to use tribal strife to proselytize and regain power in Yemen. Perhaps in support of the locals, in 354 the Byzantine Empire sent envoys to try to convert the Kingdom of Himyar to Christianity. However, in 390, Abu Karib As’ad (378-430) of Tababi’ah, who ruled Himyar for half a century, converted to Judaism. King As’ad made a mounted expedition to Yathrib to support the Jews, and in 425 appointed the Kindah chieftain Akil al-Murar ibn Amr (425~458) as the feudal monarch in the northern part of the peninsula. And also King As’ad led military expeditions to Central Arabia and Najd to confront the Lakhmid dynasty (266~602). After King As’ad’s death in 445, there was hostile internal strife. It paved the way for the religious strife and the interference by the Kingdom of Aksum. At the same time, the Ma’rib Dam (مَـأرِب سـدّ) broke and the Kingdom of Himyar declined rapidly. Ma’dīkarib Yafur, a Christian supported by the Kingdom of Aksum, managed to settle the mess for a time and launch an expedition against the Lakhmid dynasty, but Himyar was again divided by his death around 521.

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